+31 (0) 314 - 368 500
sales@rabelink.nl

Ter land, ter zee en in de lucht: van Terborg naar Scottsville, Kentucky

(Uit ons personeelsblad ‘RabeL!NK’, december 2012)

Toen Berend Rabelink in 1930 zijn bedrijf opstartte in Doetinchem, zal hij niet vermoed hebben dat zijn opvolgers op een dag in de Verenigde Staten zouden belanden. Hetzelfde zal hebben gegolden voor Bernard Kaak, die ruim honderd jaar geleden in Terborg begon met de productie van bakblikken. Toch is Rabelink Logistics er vandaag de dag verantwoordelijk voor dat de producten van de Kaak Groep in Amerika terechtkomen.

Scottsville, Kentucky

Als leverancier van productielijnen voor broodbakkers (van de lokale bakker tot de grootste broodfabrieken) mag Kaak zich wereldwijd de nummer twee in zijn branche noemen. Het is daarom niet eens opzienbarend dat een bedrijf uit Scottsville, Kentucky in Terborg uitkomt. Smucker’s, dat niet alleen brood produceert maar zich ook heeft gespecialiseerd in het vervaardigen van broodbeleg, bestelde voor de nieuwe hal van hun bakkersfabriek in Scottsville een compleet nieuwe productielijn. Leverancier Kaak wendde zich voor het transport hiervan tot Rabelink.

Logistiek karwei
Op de afdeling Sales houdt Rick Zweers zich bezig met het verhaal Kaak – Smucker’s. “Het interessante aan deze opdracht is dat alle modaliteiten waar Rabelink gebruik van maakt (wegtransport, treinvervoer, lucht- en zeevracht) aan bod komen”, legt Rick uit. “Dit is de eerste keer dat Rabelink zo’n grootschalig project op het gebied van zeevracht op zich neemt.” En grootschalig is het project: in totaal worden er vanuit Nederland 75 containers (waarvan het grootste deel afkomstig is uit Terborg en de rest uit Aalten, Cuijk en Den Bosch) naar Amerika verscheept. Tien lots met ieder vier à vijf containers hebben de haven van Rotterdam inmiddels verlaten. Daarnaast zijn vijf containers met isolatieplaten voor de rijstorens, die in het Engelse Sherburn werden gefabriceerd, opgepikt in de haven van Southampton. Binnen een dag of twaalf arriveren deze lots doorgaans in Norfolk en Charleston, waarna eerst treinen (drie à vier dagen) en vervolgens trucks (enkele uren) het logistieke karwei afmaken. “We zijn onderhand ruim over de helft”, vertelt Rick. “De eerste containers zijn eind augustus vertrokken, en ongeveer zeventig procent van de goederen is nu gearriveerd in Scottsville.” Begin oktober heeft Smucker’s de eerste productielijnen al in gebruik kunnen nemen. De laatste zendingen worden, naar verwachting, in januari vervoerd.

Smucker's

Flexibiliteit
Tussendoor verkoos Rabelink ook het luchtruim. Niet op eigen initiatief, maar in opdracht van Kaak: “Omdat er bij de productie in Terborg wat vertraging was, zat er spoed achter. Zodoende hebben we vier keer gebruik moeten maken van luchtvracht. De goederen werden in die gevallen naar Chicago gevlogen en vervolgens met de vrachtwagen naar Scottsville gebracht. Dan duurde het niet ruim twee weken voordat de zending op de plek van bestemming aankwam, maar was het binnen drie a vier dagen geregeld.” De flexibiliteit die we kunnen bieden is een van de redenen dat Kaak (letterlijk) in zee is gegaan met Rabelink en ook in de toekomst gebruik blijft maken van onze dienst, in ieder geval op de weg. “Het is nog niet aan de orde geweest”, zegt Rick, “maar we hebben de afspraak met Kaak: als het moet, zorgen we ervoor dat er binnen twee uur een container in Terborg staat. Ze hoeven ons maar te bellen.”

Hoop geregel
Namens Rabelink zijn het vooral Rick Zweers en de chauffeurs die te maken krijgen met het project-Smucker’s. “De operationele aansturing gebeurt door Frans Arts en Mark Neijenhuis van de containerafdeling, Planning Transport”, merkt Rick daarbij op. “Het is een hoop geregel, maar het is ook mooi om te doen. En het is het bewijs dat Rabelink wereldwijd van deur tot deur kan leveren, met de inzet van alle benodigde en gewenste modaliteiten. Zeevracht, luchtvracht; we hebben inmiddels overal onze ingangen.”

Kaak