+31 (0) 314 - 368 500
sales@rabelink.nl

Sophia én mensenhanden bepalen het succes van 247TailorSteel

Sinds de oprichting in 2007 heeft 247TailorSteel een forse groei doorgemaakt. De Varsseveldse producent van op maat gesneden metalen platen, buizen en kantdelen dankt zijn succes voor een groot deel aan de software ‘Sophia’, maar ook transportpartner Gesink speelt een belangrijke rol in het uitgedokterde concept. Dat staat als een huis: “Het is als met de McDonald’s.”

De ontstaansgeschiedenis van 247TailorSteel, de grootste klant van Gesink Logistics, is een wonderlijk verhaal. Het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling van oprichter Carel van Sorgen om een nieuw bedrijf te beginnen; de Achterhoeker was van plan om software te ontwikkelen en te verkopen in de (nogal conservatieve) plaatbewerkingsindustrie. Op dat idee kwam Van Sorgen als uitbater van een golfbaanresort in Ierland, nadat hij in 1998 zijn Winterswijkse plaatbewerkingsbedrijf had verkocht. Vanaf 2003 werkte hij met enkele programmeurs aan software die ‘de fabriek van de toekomst’ mogelijk moest maken.

Dat is gelukt, mogen we nu concluderen, want die fabriek staat in Varsseveld. Door gebrek aan belangstelling van bestaande bedrijven besloot Van Sorgen in 2007 om, anders dan hij voor ogen had, dan toch zélf maar die fabriek op te zetten: 247TailorSteel was geboren. Het succes van het concept – op maat gesneden metalen platen, buizen en kantdelen, 24/7 online te bestellen – zal ongetwijfeld voor spijt hebben gezorgd bij de bedrijven die destijds door Van Sorgen benaderd werden – en die niets in zijn plannen zagen.

De productiehal van 247TailorSteel in Varsseveld, waar ‘Sophia’ dag en nacht doorwerkt.

Eigenwijs genoeg
“Ja, die zullen best jaloers zijn”, beaamt Frank Gelen, Chief Operating Officer van 247TailorSteel, met een glimlach. Drijvende kracht achter het succes is het online portaal ‘Sophia’ (Sophisticated Intelligent Analyzer), dat de hele fabriek aanstuurt en waar de klant zijn bestellingen plaatst. “De grote bedrijven dachten: dat gaat niet werken, je hebt persoonlijk contact nodig. Maar gelukkig was Carel eigenwijs genoeg en heeft hij doorgezet. Dit heeft héél goed uitgepakt.”

Dat mag gezegd worden: duizenden klanten maken vandaag de dag gebruik van Sophia om bij 247TailorSteel hun metalen producten te bestellen. Ruim 20.000 klanten zijn er nu, en daar komen er maandelijks nog 300 tot 400 bij. Die klanten hebben de keus uit meer dan 140 materiaalsoorten: staal, roestvrij staal en aluminium in verschillende diktes en sterktes. Al die voorkeuren en de maten kunnen in Sophia worden ingevoerd, waarna de klant binnen een minuut zijn prijs heeft.

Het past bij de visie van 247TailorSteel, verklaart Gelen, om zo dicht mogelijk bij de klant te staan. “Het gaat ons om klantgemak. De drempel moet zo laag mogelijk zijn. Zeker voor kleinere orders bleek dat de traditionele structuur van bellen en mailen niet werkte. Met dank aan Sophia kunnen klanten met heel veel variabelen zelf experimenteren, waar dan een verschillende leverdatum of prijs uit komt rollen.”

Skyline
Tot nu bedient 247TailorSteel alleen zakelijke klanten, maar particulieren niet. Dat willen ze in de toekomst wel. Verder is de klantenkring heel breed. “Er zitten kunstenaars tussen – het komt best vaak voor dat we de opdracht krijgen om de skyline van een bepaalde stad te maken”, zegt Gelen, “maar er zijn ook klanten die 30.000 kilo in de week bestellen. Die flexibiliteit is er. Het is zo dat we dankzij die flexibiliteit interessant zijn voor de kleinere klanten of series, maar ook de grote klanten kunnen we snel in kleine of grote aantallen beleveren.”

Die klanten waarderen het dat Sophia altijd beschikbaar is en dat 247TailorSteel snel kan leveren. “Sophia werkt dag en nacht door, ook in het weekend en op feestdagen. We produceren hier in Varsseveld alle dagen, dag en nacht. Op onze twee vestigingen in Duitsland wordt vijf dagen per week gewerkt”, vertelt Gelen. Die fabrieken staan in Hilden – bij Düsseldorf – en Oyten, onder de rook van Bremen in het noorden van Duitsland. Het zuiden van het land is de volgende stap die 247TailorSteel wil zetten: daar moet over ongeveer anderhalf jaar een derde Duitse vestiging komen, in de regio Ulm (tussen Stuttgart en München), om van daaruit nog beter de Zuid-Duitse en wellicht de Zwitserse en Oostenrijkse markt te kunnen bedienen.

McDonald’s

Arno Gesink (links) en Frank Gelen.

“We willen verder groeien”, maakt de COO duidelijk. De beproefde werkwijze van 247TailorSteel moet dat streven mogelijk maken. “Het is als met de McDonald’s: als het concept goed is, kun je het verder uitrollen.” De spreiding van de fabrieken is daarbij niet toevallig, zegt Gelen. “We houden per vestiging een straal van ongeveer 250 kilometer aan, omdat die afstand normaal gesproken binnen een dag te doen is met een fatsoenlijke route. En snelheid van levering is belangrijk voor ons, we garanderen een levertijd van 48 uur.”

Bij die belofte komt de samenwerking met Gesink om de hoek kijken; al enige jaren worden vooral de Duitse zendingen aangestuurd vanuit Zelhem. “We hebben het geluk gehad dat we vijf, zes jaar geleden hebben kunnen instappen, toen 247TailorSteel nog wat kleiner was dan nu”, vertelt Arno Gesink. “We hebben de groei meegemaakt en hebben daarop kunnen inspelen. We kennen het product en het proces. We hadden deze klant niet ineens kunnen opvangen als ze zo groot waren geweest als nu, zonder de kennis en ervaring die we de afgelopen jaren hebben opgedaan.”

Summum van partnerschap
Samen met het wederzijdse vertrouwen en de korte lijnen zorgt de goede band die de heren Van Sorgen en Gesink van begin af aan hebben ervoor dat de samenwerking een stabiele basis heeft. Zo gingen de twee samen naar de AutoRAI, toen Van Sorgen op zoek was naar aanvulling van het 247TailorSteel-wagenpark; hoewel Arno liever had gezien dat er helemaal geen vrachtwagens werden aangeschaft (dat werk wilde hij er als transporteur natuurlijk maar al te graag bij hebben), ging hij wel als ‘adviseur’ mee naar de beurs om Van Sorgen – relatief onbekend in de branche – met wat leveranciers in contact te brengen en samen naar auto’s te kijken. Gelen: “Volgens mij is dat het summum van partnerschap: dat je, ondanks dat je het als zakenman misschien met pijn in het hart doet, toch meegaat om advies te geven.”

Minstens zo belangrijk is, vanzelfsprekend, dat het werk voor 247TailorSteel goed wordt gedaan en dat de Gesink-chauffeurs zelf verantwoordelijk zijn voor deze zendingen. “Wij leveren direct, zonder van partners gebruik te maken. Onze collega’s zijn betrokken en bovendien kunnen we zo de levertijden garanderen”, legt Arno uit. Terwijl het niet altijd de simpelste opdrachten zijn, erkent Gelen. “Er zitten bij ons van die gekke lange buizen van 5 meter tussen, en die moeten dan op een pallet van 3 meter. Als zo’n zending drie of vier keer vrachtwagen in, vrachtwagen uit moet, wat blijft er dan nog van je product over? Daar moet je als transporteur met gezond verstand mee omgaan. Gesink toont die betrokkenheid, jullie weten waarvoor je ’t doet.”

50 opleggers na Kerst
Dat blijkt ook meerdere keren per jaar, als de voordelen van Sophia een (luxe)probleem dreigen op te leveren. Arno: “Ze produceren in Varsseveld ook tijdens de feestdagen gewoon door. Dat hebben we afgelopen jaar met Kerst gemerkt: waar we normaal gesproken zeven of acht opleggers per dag rijden, stonden er de dag na Kerst vijftig op ons te wachten! Maar het is ons gelukt, zonder ook maar één fout te maken. Credits naar de mensen op de loods en naar de chauffeurs. Ik vind het mooi dat we de mensen en de vakkennis hebben om zoiets op te lossen. Die samenwerking is uniek.”

Zoals de metalen producten ‘24/7’ van de machines komen rollen, staan ook de technologische ontwikkelingen geen moment stil in Varsseveld. Hoe knap het online portaal ook in elkaar zit, Sophia is nog niet klaar, maakt Gelen duidelijk. “Er wordt nog steeds, elke dag, aan gewerkt. Niet voor niets is de IT-afdeling de grootste bij ons op kantoor.” Want er zijn nog genoeg wensen over. “Zo controleerde Sophia in het begin niet op maakbaarheid, we gingen uit van de kennis van degene die bestelde. Maar dat ging niet altijd goed. Dus zijn we met een update gekomen en nu bieden we de klant verschillende keuzemogelijkheden aan. Stel dat een ontwerp aangepast moet worden, dan geven we er gelijk tips bij hoe dat kan zodat het product gemaakt kan worden. Een ander voorbeeld is dat Sophia bij de bestelling van een tafel, ook als die als één ontwerp wordt opgegeven, de losse onderdelen herkent. Het is niet nodig om allemaal losse ontwerpen in te voeren. Dus dan is gelijk een heel groot deel van de werkvoorbereiding gedaan.”

Het online portaal Sophia kan het niet alleen bij 247TailorSteel; mensenhanden maken het werk af in Varsseveld.

Werk uit handen

Sophia neemt de mensen zo een hoop werk uit handen – zowel de klant als het 247TailorSteel-personeel. Maar wie denkt dat er dan niets meer te doen is, komt bedrogen uit: verspreid over de drie locaties – Varsseveld, Hilden en Oyten – zijn er meer dan 500 medewerkers.

En hoewel Sophia de drijvende kracht achter het succes is, kan ze het niet alleen. “Onze mensen controleren wat er uit de machine komt”, zegt Gelen. “Zij zien het ook als we een machine moeten finetunen of afstellen. Bij ons is élk product een keer in mensenhanden geweest voordat het de deur uit gaat. Dat is onze garantie voor kwaliteit.”