+31 (0) 314 - 368 500
sales@rabelink.nl

‘Onze handel bestaat uit volume’

Richting de 12.000 ton (12.000.000 kilo dus) gaat het dit jaar waarschijnlijk, wat we vanuit China importeren voor Barentz Animal Nutrition in Doetinchem. Voor het grootste deel zijn dat containers vol aminozuren; ingrediënten voor diervoeding, die Barentz als specialistisch handelshuis voor de ‘boerenbusiness’ en diervoederindustrie levert aan zijn klanten.

Uit ons personeelsblad RabeL!NK, editie herfst 2020

Het gaat gemiddeld om zo’n tien containers per week (20 en 40ft), die door onze afdeling Air & Ocean begeleid worden op hun route van de Chinese havens van Tianjin, Qingdao en Dalian naar vooral Rotterdam en regelmatig ook Hamburg en het Poolse Gdansk. “Barentz Animal Nutrition importeert jaarlijks rond de 400 à 500 containers vanuit China”, vertelt salescollega Yannick Odijk. Nadat wij van Barentz te horen hebben gekregen hoeveel ton er op korte termijn uit China verwacht kan worden, krijgen ze van ons een (indicatie)tarief per container dat vervolgens tijdens de boeking definitief wordt vastgelegd. Daarbij is op het laatste moment nog weleens wat afstemming nodig. “Tariefschommelingen zijn aan de orde van de dag, dus op het moment van boeking kan het zo zijn dat het tarief nog omhoog of omlaag gaat. Dit wordt dan in goed overleg besproken”, legt Yannick uit.

Daarna heeft Barentz in principe geen omkijken meer naar het zeevrachttraject; wij zorgen ervoor dat de containers in (meestal) Rotterdam kunnen worden overgenomen door de logistiek dienstverlener die het wegtransport regelt. “Als de boeking is verzorgd, monitoren wij deze verscheping tot aan aankomst in de haven”, zegt Yannick. “Op dat moment regelen wij met de rederij de vrijstelling, waarna wij deze aan Barentz overhandigen. Zij zorgen er dan samen met hun lokale partij/vervoerder – die in dit soort transporten gespecialiseerd is – voor dat de containers uitgehaald worden en gelost worden bij een van hun lokale partners, in Nederland is dit bijvoorbeeld Van Kommer in Barneveld.”

Handelaar in grondstoffen

Samples van de aminozuren die we voor Barentz importeren vanuit China; in korrel- en in poedervorm.

Maar wat zijn dan die talloze kilo’s die per containerschip uit China worden geïmporteerd? “De vrachten die jullie voor ons verzorgen, bestaan vooral uit aminozuren, vaak gemaakt uit mais. De meeste producten die wij leveren, worden als toevoeging verwerkt in diervoer. We zijn een handelaar in grondstoffen. Ongeveer de helft van onze producten zijn aminozuren, verder is het veelal eiwitconcentraat uit bijvoorbeeld soja, aardappels of rijst. Het gaat in ieder geval altijd om grondstoffen die in grote volumes het land in komen – als korrels of in poedervorm, los in bulkcontainers of in bigbags van 800 tot 1000 kilo. Ik denk dat we in 2020 bijna aan de 12.000 ton door jullie geïmporteerde grondstoffen zullen komen, het totaalvolume is nog een veelvoud daarvan”, verklaart Bas Brinksma, Teamleader Operations bij Barentz Animal Nutrition aan de Hanzestraat in Doetinchem.

Zijn collega Rik Veenstra, Supply Chain Coordinator, was er zo’n 3,5 jaar indirect verantwoordelijk voor dat Barentz klant van Rabelink werd. Hij was afkomstig van Playseat, de Doetinchemse fabrikant van race- en gamestoelen – en ook een van onze belangrijke klanten op het gebied van lucht- en zeevracht. “Na de komst van Rik hebben we de hele supplychain onder de loep genomen, we hebben kritisch gekeken naar al onze dienstverleners en gezocht naar mogelijk nieuwe partners. Rik kwam toen met Rabelink, omdat hij jullie nog kende van zijn Playseat-tijd.” De kans die we op die manier in de schoot geworpen kregen, bleek aan onze Air & Ocean-afdeling wel besteed, want inmiddels wordt er alweer ruim drie jaar naar tevredenheid van beide partijen samengewerkt. “Het gaat ons niet alleen om de prijs, het moet ook allemaal soepel verlopen”, merkt Bas op. “Het is een prettige samenwerking.”

Klein radertje
De vestiging in Doetinchem is in het netwerk van Barentz de spil waar veel om draait op het gebied van diervoeding. ‘Animal Nutrition’ is een van de vier bedrijfsonderdelen van Barentz, in 1953 in Hoofddorp opgericht door Herman Barentz en nu als ‘toonaangevende distributeur van ingrediënten voor de diervoedings-, humane voedings-, persoonlijke verzorgings- en farmaceutische industrie’ in meer dan 60 landen actief voor ruim 15.000 klanten. Die andere drie pijlers zijn personenvoeding (Human Nutrition), de geneesmiddelenbranche (Pharmaceuticals) en persoonlijke verzorging (Personal Care). In dat geheel speelt de Doetinchemse afdeling Animal Nutrition – uitgedrukt in cijfers – een bescheiden rol, weet Bas. “De omzet van de hele groep is op jaarbasis 1,2 miljard euro. Bij ons gaat het om zo’n 50 miljoen, we zijn dus een klein radertje. Maar we hoeven ons zeker geen ondergeschoven kindje te voelen, het is ook niet verwaarloosbaar natuurlijk.”

Twee stromingen

Een klein deel van de geïmporteerde grondstoffen komt via Barentz-onderdeel Agrinutrition onder die merknaam als eindproduct terecht bij de eindgebruiker: boeren in binnen- en buitenland. Het van oorsprong Achterhoekse bedrijf Agrinutrition is er ook de oorzaak van dat Barentz in Doetinchem is beland. “Barentz neemt redelijk veel bedrijven over, zo hebben ze in 2012 ook Agrinutrition overgenomen. Dus we heten Barentz, maar zijn voor een deel nog altijd Agrinutrition. Iedereen in de sector kent die naam, in wat wij de ‘boerenbusiness’ noemen. Daarom is Agrinutrition ook als merknaam aangehouden. Daarnaast zijn we met Barentz Animal Nutrition meer gericht op de diervoederindustrie.”

Brede kennis
Al die tonnen aan grondstoffen voor aanvullende diervoeding komen overigens nooit bij de Barentz-vestiging in Doetinchem; daar is alleen een kantoor, waar Bas en Rik in normale tijden – voor de coronamaatregelen – met hun twintig collega’s werkten. De vrachten uit China worden vervoerd naar in Barneveld, door transportpartner Van Kommer, en daar verder verwerkt. Bovendien heeft Barentz nog warehouses in Hamburg en het Poolse Gdansk (de zeevrachten naar die havens worden ook door Rabelink verzorgd), om wat dichter bij de klant te zitten. “Er zijn blijkbaar per land hotspots in de diervoedersector. In Nederland zit die op de Veluwe, in Duitsland is het de regio Noordwest-Duitsland.”

De verbulkmachine, die de ingrediënten vanuit bigbags of zakgoed via een ‘slurfje’ in de bulkauto stort.

Het ‘echte’ werk wordt daar in de magazijnen gedaan, bijvoorbeeld met behulp van een verbulkmachine waarmee grondstoffen vanuit bigbags of zakgoed via een ‘slurfje’ worden gestort in de bulkauto die het product naar de klanten van Barentz vervoert. Maar dat betekent niet dat ze in Doetinchem niets bijdragen. Bas: “Onze toegevoegde waarde zit in de kennis van de producten. Wat zit er precies in? Waar kun je dat voor gebruiken? Het ene ingrediënt is het beste voor dit product, het andere voor die doelgroep. Dat kan gaan om bijvoorbeeld een hoger eitwitgehalte, of een makkelijker verwerkbare grondstof. We investeren in onderzoek naar nieuwe producten en toepassingen. We hebben een breed portfolio aan verschillende ingrediënten en daarmee ook een brede kennis. Die kennis zetten we bovendien in om leveranciers en klanten aan elkaar te koppelen, juist omdat dit zo’n specialistische markt is.”

Zeewier en eendenkroos
De volumes aan grondstoffen worden, behalve uit China, ook van dichter bij huis naar Barneveld gehaald. Naast de amino’s komt er veel sojaconcentraat uit Servië, dat gebruikt wordt voor onder andere kalvermelk. Een grote sojaproducent als Brazilië zou het misschien voordeliger kunnen leveren, maar dat is voor Barentz niet het belangrijkste. “Want wat uit Brazilië komt, is meestal gemodificeerde soja. Daar is niets mis mee, maar het is wat donkerder, en dat werkt via de kalvermelk uiteindelijk door in de vleeskleur. Blijkbaar wil de consument dat niet en dus houden ook onze klanten daar rekening mee.”

Die klantvraag is er tevens de oorzaak van dat er bij Barentz Animal Nutrition, naast alle volumes, ook kleinschalig gewerkt wordt. Het Doetinchemse bedrijf onderscheidt vier doelgroepen: livestock (de ‘boerenbusiness’), pet food (de producenten van voeding voor huisdieren), single ingredients (de diervoederindustrie) en sustainability: duurzame producten die zich richten op de ‘groene’ markt. “We zijn zo een specialistisch handelshuis voor diervoeders geworden”, zegt Bas. “Ons aanbod is breed geworden, met die duurzame tak als laatste uitbreiding. Daarbij kun je denken aan zeewier of aan eendenkroos, ook daar kun je eiwit uit halen. Het is een kleine, maar opkomende markt. Want er zijn consumenten die willen dat hun huisdier steeds meer op het baasje gaat lijken: als zij vegetarisch eten, moet de hond dat ook doen. Maar honden zijn vleeseters, dus om ervoor te zorgen dat die dan toch de juiste voeding krijgen, hebben we duurzame supplementen. Het is in ieder geval mooi om dat aan te kunnen bieden. Die producten leggen minder druk op het klimaat, dus ik denk dat de toekomst meer die kant op zal gaan.”