+31 (0) 314 - 368 500
sales@rabelink.nl

Schets nieuwe situatie Rabelink Logistics A18 Bedrijvenpark

Nieuwbouw Rabelink op A18 Bedrijvenpark

Schets nieuwe situatie Rabelink Logistics A18 BedrijvenparkAls de bouwvak achter de rug is, wordt definitief begonnen met de nieuwbouw van Rabelink Logistics in Wehl. Onze hoofdvestiging op het A18 Bedrijvenpark wordt fors uitgebreid: de ruimte voor op- en overslag wordt bijna drie keer zo groot, het kantoorgedeelte krijgt er meer dan de helft bij. Bouwbedrijf Goossens-Melgers uit Hengelo (Gld.) neemt de werkzaamheden voor zijn rekening; die zouden voor de zomervakantie van 2019 afgerond moeten zijn.

De hoofdvestiging op het A18 Bedrijvenpark in Wehl bleek – drie jaar na de opening, begin 2015 – echt aan uitbreiding toe. Nadat een deel van de kantine al was omgebouwd tot extra kantoorruimte en de parkeerplaats voor ons wagenpark was vergroot, werd vorig jaar duidelijk dat een echte nieuwbouw noodzakelijk was. Er was in 2014, al voor de oplevering van de nieuwe hoofdvestiging, rekening mee gehouden dat uitbreiding op den duur aan de orde zou zijn. Dat moment is alleen eerder gekomen dan destijds ingeschat.

Een onvoorziene ontwikkeling was daarvan de voornaamste oorzaak. “Kort na de opening werd een van onze grootste klanten overgenomen en dat had ook voor ons consequenties”, vertelt managing director Alwin Schweckhorst. “Hun vervoersvolume nam daardoor met ongeveer 50 procent toe, dat leidde dus automatisch tot een noodzakelijke uitbreiding van ons personeelsbestand en wagenpark. We werden erdoor verrast. Het was een positieve verrassing, maar we zijn zodoende wel veel sneller dan verwacht gegroeid.”

Stoelendans
De nieuwbouw die eigenlijk voor een jaar of vijf à tien na de opening gepland stond, kwam dus eerder op de agenda. “Ongeveer een jaar geleden werden de kantoren echt te krap. De salesafdeling verhuisde naar de voormalige kantine, in hun kantoor kwamen de IT-collega’s en hun plaats werd weer ingenomen door de afdeling Customer Service. Het werd echt een stoelendans.” Ondanks die verschuivingen bleef de beschikbare ruimte beperkt. “Naast de gestage groei die Rabelink toch al doormaakt, kwam dat vooral door de gigantische groei van deze klant. Het is dus niet zo dat we vier jaar geleden belabberd gepland hebben”, maakt Schweckhorst lachend duidelijk.

Ondertekening koopcontract gemeente Doetinchem - Rabelink Logistics

Klaus Hüttemann (links) en Manfred Köhler (rechts) van de Huettemann Group met Alwin Schweckhorst tijdens het ondertekenen van het koopcontract met de gemeente Doetinchem (© gemeente Doetinchem).

Afgelopen najaar werd de knoop doorgehakt en viel het besluit om daadwerkelijk te gaan uitbreiden. Na toestemming van de Huettemann Group – waar Rabelink Logistics onderdeel van is – werd de gemeente Doetinchem benaderd. Mede dankzij de reeds eerder bedongen optie op een extra stuk grond op het A18 Bedrijvenpark lukte het om al begin maart de bouwvergunning rond te krijgen. Op 3 april werd het koopcontract getekend en werd het grondoppervlak van 27.100 m2 met 17.500 vergroot tot 44.600 m2.

De uitbreiding betreft een nieuw stuk grond dat wordt gebruikt wordt voor extra parkeerruimte en een groter warehouse (zowel opslag als overslag), daarnaast wordt kantoorgedeelte flink groter: er komen twee verdiepingen van 300 m2 bij en daarmee gaat het totaal van 1000 naar 1600 m2. De crossdockhal (nu 4000 m2) wordt verlengd en krijgt er 2300 m2 bij (plus 26 laad- en losdocks), daarachter komt speciaal voor de op- en overslag van langgoed nog een extra hal van 4800 m2.

Achterhoeks project
Evenals de nieuwbouw van vier jaar geleden is de uitbreiding een volledig Achterhoekse aangelegenheid. De architecten van de T2 Groep hebben opnieuw voor het ontwerp gezorgd, de bouw wordt uitgevoerd door Goossens-Melgers – toevallig net als T2 gevestigd in het Gelderse Hengelo. Schweckhorst: “De samenwerking met T2 verliep de vorige keer prima. Bovendien beschikken zij over alle kennis en knowhow van ons pand, dus het was niet meer dan logisch om weer met hen in zee te gaan. Voor de bouwwerkzaamheden is de keus gevallen op Goossens-Melgers. Het is wat ons betreft een mooie bijkomstigheid dat het een combinatie van allemaal Achterhoekse bedrijven is.”

Bouwverkeer Rabelink LogisticsOp 18 juli zijn in opdracht van Goossens-Melgers de eerste voorbereidingen (een tijdelijke weg voor het bouwverkeer) getroffen, zodat ze direct na de bouwvak aan de slag kunnen gaan: de ‘echte’ start staat gepland voor week 35.

De vorderingen van de bouw zullen de komende maanden te volgen zijn via de website http://a18rabelink.tumblr.com/.

Een indicatie van het beoogde eindresultaat is hier te zien.

Vacatures
De uitbreiding is dus noodzakelijk door de groei die Rabelink doormaakt, ook op gebied van personeel. Maar we zijn ook – juist om verder te kunnen groeien – nog altijd op zoek naar nieuwe medewerkers. Op onze vacaturepagina is te zien wat er binnen onze organisatie zoal te doen is!