+31 (0) 314 - 368 500
sales@rabelink.nl

Buitenspeelgoed om blij van te worden

Met zo’n 6000 palletplaatsen was DTG (Dutch Toys Group, het bedrijf achter EXIT Toys) in 2019 direct een grote klant. Maar drie jaar later ‘gaan we naar een piek van 40.000’, vertelt Leopold van Os, die samen met Marcel Dijk en Stijn Driever de directie vormt van de Doetinchemse producent van buitenspeelgoed.

Uit ons personeelsblad RabeL!NK (2022)

Als we de samenwerking tussen EXIT Toys en Rabelink omschrijven als een liefdesrelatie, duurde het een hele tijd voordat het serieus wat werd. Een paar jaar draaiden de twee ietwat schoorvoetend om elkaar heen. Maar toen de ‘verkering’ eenmaal aan was, ging het ook snel: amper een jaar nadat het pand aan de Immenhorst 3 betrokken werd, was er al het gezamenlijke besluit om naar Zevenaar te verhuizen. Een beslissing die vooral werd ingegeven door het wederzijdse vertrouwen dat in korte tijd was opgebouwd. “Het was een grote stap. Maar we hebben elkaar diep in de ogen aangekeken”, verklaart EXIT Toys-directeur Leopold van Os. “Is dit de partner waarmee we verder willen?” Het antwoord was – ‘eigenlijk op basis van één jaar samenwerking’, zegt Leopold – een volmondig ja.

En dus werd eind 2020 alles op alles gezet om de gehele voorraad van de Doetinchemse producent van buitenspeelgoed – zwembaden en trampolines bijvoorbeeld, allemaal geproduceerd in China – zo snel mogelijk van ’s-Heerenberg over te brengen naar de nieuwe locatie op Business Park 7Poort in Zevenaar, waarbij tevens een hernieuwd, vijfjarig contract werd ondertekend. In het Zevenaarse warehouse hebben we met een opslagruimte van 23.000 m2 groeimogelijkheden – maar gezien de korte geschiedenis van EXIT Toys hoeft niemand er vreemd van op te kijken als de palletplaatsen ook daar sneller dan verwacht alweer vol zullen staan met speelgoed. Want sinds de oprichting in 2011 behoorde de Doetinchemse onderneming, waar Leopold samen met Stijn Driever en Marcel Dijk de directie vormt, vaker wél dan niet tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland.

Onstuimige groei
Dat was niet anders in de eerste jaren van de samenwerking met Rabelink, die in 2019 begon met een opslag van 6000 palletplaatsen in het speciaal hiervoor gehuurde warehouse aan de Immenhorst 3. De onstuimige groei hield aan, met de coronazomer van 2020 als uitschieter. Want hele gezinnen zaten thuis, hetgeen de vraag naar (buiten)speelgoed aanwakkerde. “En het was een extreem mooie zomer”, vertelt Leopold, “die ook nog eens vroeg begon. Zodoende ontstond er enorm veel vraag naar onze producten. Op dat moment waren er bovendien nog wat minder problemen met de supplychain, om alles vanuit China hierheen te krijgen.” Met als gevolg dat de Immenhorst 3 binnen de kortste keren uitpuilde van de speeltoestellen, zwembaden, trampolines, voetbaldoeltjes, skelters en speelhuisjes. “In oktober zagen we al aankomen: dat gaat nooit passen”, zegt Leopold. Een alternatief, liefst ook in de regio, werd gezocht en niet veel later gevonden op Business Park 7Poort. “Rabelink heeft heel snel geschakeld. We zijn twee keer samen wezen kijken in Zevenaar en hebben toen de knoop doorgehakt. We hebben allebei een sterke Duitse moeder, dat geeft rust.”

Inzicht
Want zoals we met Rabelink de Huettemann Group achter ons hebben, heeft inmiddels ook EXIT Toys een Duits moederbedrijf: in het najaar van 2020 was er de overname door de Simba Dickie Group, een grote speelgoedfabrikant uit Duitsland. Leopold: “Een van de eerste zaken die we de nieuwe eigenaren voorlegden, was: we denken dat we moeten verhuizen. Gelukkig waren ze daar vrijwel direct mee akkoord. Sowieso kunnen we nog steeds behoorlijk autonoom opereren.” De Simba Dickie Group had dan ook geen reden om te twijfelen aan het inzicht van de Doetinchemse beleidsbepalers. Na zijn vertrek bij Berg Toys begon Leopold van Os elf jaar geleden met zijn nieuwe bedrijf Dutch Toys Group (en de merknaam EXIT Toys), al gauw kreeg hij gezelschap van zijn oud-collega’s Stijn Driever en Marcel Dijk en gezamenlijk bouwden ze aan het huidige succes, met ieder jaar weer een imposante groei.

Over de begindagen schrijven ze op hun website: ‘Buitenspeelgoed maken waar kinderen en ouders écht blij van worden. Met die droom begonnen Leopold, Marcel en Stijn (op de foto van links naar rechts) in 2011 met het ontwikkelen van buitenspeelgoed onder de naam EXIT Toys.’ Die droom is uitgekomen, beaamt Leopold. “Maar die bestaat ook nog voort”, zegt hij. “Want we blijven altijd bezig om ervoor te zorgen dat onze producten positief ontvangen worden door de gebruikers.”

Lelijke blauwe bak
Die gebruikers zijn in het geval van buitenspeelgoed veelal kinderen, maar toch is de jeugd niet de enige doelgroep waarop EXIT Toys zich richt. “Een zwembad was eigenlijk altijd een lelijke blauwe bak die bij mensen achter het huis stond. Wij hebben bedacht dat een andere kleur ook mogelijk is, of een print. ‘Het moet mooi zijn in de tuin’ was daarbij onze gedachte voor al ons speelgoed – want de kinderen spelen ermee, maar het zijn de ouders die het kopen.”

Weten wat de consument wil is sowieso een van de pijlers onder het succes. Door de jaren heen hebben ze bij EXIT Toys de psyche van de Nederlander aardig leren doorgronden: aan de hand van de weersverwachting kan akelig nauwkeurig voorspeld worden wat de verkoopcijfers gaan doen. “Voor trampolines maakt het niet zo veel uit, maar voor zwembaden moet het twee weken mooi weer zijn. Voor ons is één zonnige en warme week niet genoeg, dat vinden mensen nog wel prettig. Maar als het langer duurt, worden ze het mooie weer beu en gaan ze op zoek naar verkoeling. Waarna ze bij ons terechtkomen”, doceert Leopold lachend.

Geen prijsvechter
Maar het fraaie uiterlijk van hun producten en marktkennis zijn niet de enige factoren waarmee EXIT Toys een streepje voor heeft op de concurrentie: er wordt ook continu – onder meer door de afdeling Research en Ontwikkeling, verantwoordelijk voor het ontwikkelen van nieuw en uniek buitenspeelgoed – nagedacht over wat er aan hun speelgoed verbeterd kan worden. “Een ander nadeel van zwembaden is dat het water snel koud wordt en dat er bladeren in drijven”, vervolgt Leopold. “Daarom zijn wij gekomen met een lichte overkapping van pvc, die heel makkelijk te sluiten is. Daardoor valt er geen blad in het zwembad en omdat het werkt als een soort kas, blijft het water warmer. We zijn daar uniek in, de meeste zwembaden verkopen we mét overkapping. We zijn geen prijsvechter, dus moeten we ons op andere manieren onderscheiden. En daar slagen we goed in.”

Succesformule
Samen met trampolines zijn zwembaden de speerpunten waar EXIT Toys zich voor de toekomst op richt (‘dat is waar we ons dé specialist in willen noemen’), een ander onderdeel van de succesformule is het servicemagazijn: vanuit de vestiging aan de Edisonstraat 83 in Doetinchem zijn alle onderdelen van hun speelgoed naleverbaar, waar bovendien coulant mee wordt omgegaan. Met die service en hun assortiment heeft EXIT Toys de klant aan zich gebonden, zo werd eens te meer duidelijk tijdens de tweede coronazomer (in 2021), toen de levering vanuit China wat problematischer werd en diverse producten vroegtijdig uitverkocht raakten. Het risico had kunnen zijn dat de resellers die EXIT Toys in hun winkels hebben (zoals bouwmarkten, speelgoedwinkels en tuincentra, of webshops als bol.com) bij gebrek aan levermogelijkheden dan maar zouden overschakelen op speelgoed van de concurrent. Maar het tegendeel bleek waar: de tijdelijke schaarste aan EXIT Toys leverde juist extra bestellingen op, ondanks de onzekerheid over de leverdatum. “Want de grote resellers wilden niet misgrijpen”, verklaart Leopold. “Dat ze dus het vertrouwen hebben dat ze onze producten toch wel verkopen, is voor ons natuurlijk heel mooi.”

Het gevolg is dat de rek er nog niet uit is bij EXIT Toys. “We verkopen zo’n 80 procent van ons speelgoed in de Benelux en Duitsland”, maakt Leopold duidelijk. “En nog altijd hebben we daar ook het hoogste groeipercentage. Dus er is nog een behoorlijk potentieel. Laat staan in de landen daarbuiten.” Maar daar wordt ondertussen: twee accountmanagers reizen namens de Simba Dickie Group en EXIT Toys door heel Europa, waarbij ze zich in eerste instantie voornamelijk richten op Frankrijk en Scandinavië.

De aanhouder wint
Kortom, het succesverhaal is nog niet af. En in dat verhaal speelt ons bedrijf ondertussen een mooie rol. Dat het begin 2019 kwam van een partnerschap tussen EXIT Toys en Rabelink, was een kwestie van ‘de aanhouder wint’. Want al in de zomer van 2015 was er een eerste oriënterend gesprek tussen Leopold en onze toenmalige salescollega Martijn Peters. Vrijwel direct was er van beide kanten een goed gevoel en waren er ook concrete plannen om te gaan samenwerken; vrijwel direct kwam zelfs de optie om samen een nieuw pand aan de Fabriekstraat in Doetinchem te betrekken op tafel. Dat bleek weliswaar niet (op de gewenste korte termijn) haalbaar, maar van uitstel kwam geen afstel – en drie jaar later kwam het er alsnog van, aan de Immenhorst 3. Daar begonnen we met 6000 palletplaatsen, nu, in Zevenaar, ‘gaan we naar een piek van 40.000’, meldt Leopold.

“Gelukkig kunnen we die flexibiliteit leveren”, zegt onze directeur Alwin Schweckhorst, “mede dankzij onze Roemeense collega’s. Zij hebben de piek met Xindao zo ongeveer van september tot december, daar sluit de drukke periode van DTG dus mooi op aan. Het is een klant waarvoor we alles uit de kast halen, maar dat doen we met plezier. Want ze stellen zich écht als een partner op, daar zijn ze uniek in.” Dat partnerschap wordt ook aan de kant van EXIT Toys gewaardeerd, stelt Leopold. “We hebben samen gekozen voor de lange termijn. Eigenlijk puur op basis van gevoel en vertrouwen. We zijn geen partij die steeds op de kleine lettertjes wijst en gaan ervan uit dat de ander dat ook niet doet. Het is geven en nemen, en dat is in balans. Er is openheid en transparantie en dat vinden we belangrijk – daardoor kom je samen verder.”