+31 (0) 314 - 368 500
sales@rabelink.nl

Altrex staat al 70 jaar garant voor veiligheid

De producten van Altrex gaan de hele wereld over. De specialist in klimoplossingen levert met steigers, trappen en ladders ‘veiligheid tot op de bovenste trede’. Vanuit de vestiging in Zwolle, waar Altrex de beschikking heeft over Europa’s meest innovatieve lasstraat, neemt Rabelink de Duitse zendingen voor zijn rekening.

Uit ons personeelsblad RabeL!NK, editie lente 2020

(Vooraf: het interview bij Altrex vond plaats begin februari, lang voordat er in Nederland sprake was van een coronacrisis. Om die reden is dat onderwerp dan ook niet aan bod gekomen en komt het in dit verhaal niet aan de orde, ook al heeft ook Altrex uiteraard met de crisis te maken.)

Ongeacht het product dat aan de man gebracht wordt, staat Altrex B.V. garant voor een gevoel. “Wij verkopen veiligheid”, zo verwoordt hoofd inkoop Henk van der Weide de filosofie van zijn werkgever. ‘Relax. Het is een Altrex’ is de officiële slogan. Dat is niet voor niets. Want zeker iemand die op tientallen meters hoogte de ramen van een wolkenkrabber aan het wassen is, zal zich immers het belang van veiligheid kunnen voorstellen. En daar draagt Altrex aan bij. Het Zwolse bedrijf is marktleider in de Benelux en exporteert naar meer dan 65 landen. “Zo zijn we in de Verenigde Staten een grote speler op het gebied van hangbruggen, die worden onder andere gebruikt door ramenwassers van wolkenkrabbers”, vertelt Van der Weide.

Het pand van Altrex in Zwolle, waar sinds 2003 alle productie plaatsvindt.

Alle productie vindt sinds 2003 plaats in Zwolle, waar de al bestaande voorraadruimte van 8.000 vierkante meter er vorig jaar nog eens de helft bij heeft gekregen en waar dagelijks tussen de 150 en 200 medewerkers aan de slag gaan. Het bedrijf begon in 1950 – dit jaar wordt het 70-jarig bestaan gevierd – in Rijswijk als ‘Bijstede’ (naar de oprichters Stedehouder en Bijlo), verhuisde zeven jaar later naar Nunspeet en maakte wegens ruimtegebrek daar uiteindelijk de overstap naar Zwolle, in 2003. De uitbreiding vorig jaar was geen overbodige luxe. “We waren echt uit onze jas gegroeid”, verklaart Elvert Lusseveld, teamleider planning & magazijn bij Altrex. “We misten vloerruimte voor grote orders, dan konden we niet alles goed kwijt. En we hebben de nieuwbouw aangegrepen om ook gelijk helemaal opnieuw naar ons eigen proces te gaan kijken.”

Kant-en-klaar
Ook dat was noodzakelijk, legt Van der Weide uit. “De markt wordt beïnvloed door het feit dat mensen het tegenwoordig gewend zijn om alles online te kunnen bestellen, dat merken wij ook. Klanten verwachten een snelle levering. Daarom is het van belang dat een aanmelding van een zending meteen wordt opgepakt door onze vervoerders. Met alle IT-toepassingen van tegenwoordig gaat dat steeds beter.” Dat de systemen van Altrex en Rabelink op elkaar zijn afgestemd, is een voorbeeld van zo’n ontwikkeling die het werken voor beide partijen veel makkelijker maakt. “We leveren iedere dag een kant-en-klaar bestand aan met alle orders tot 3 kuub, die halen we zo uit ons systeem. Alles daarboven gebeurt nog wel handmatig, maar dat is slechts 10 procent”, vertelt Lieke Tempert, als transportplanner samen met collega Jurgen Hartman verantwoordelijk voor de fysieke distributie bij Altrex. “Het scheelt enorm veel dat niet meer iedere order apart hoeft te worden aangemeld. En elke middag kan een chauffeur van jullie hier om half 1 terecht om te laden. Op die manier kunnen we garanderen dat een bestelling die een klant voor 10.00 uur doet slechts twee dagen levertijd heeft. Alleen bij zendingen boven de 3 kuub, dat zijn vaak steigers, is dat een dag langer.”

De showroom van Altrex.

De chauffeurs van Rabelink verspreiden die zendingen vervolgens in voornamelijk Duitsland, zoals het bedrijf voor vrijwel ieder land een aparte transporteur heeft. Dat heeft voor een groot deel te maken met de afwijkende afmetingen die bij Altrex gebruikelijk zijn, maakt Lusseveld duidelijk. “We hebben bijna geen zendingen met standaardafmetingen, het past bijna nooit op een reguliere pallet. Daarom werken we ook samen met speciale vervoerders.” Voor die partners legt Altrex als marktleider in de Benelux de lat net zo hoog als voor zichzelf. “Als A-merk verwachten we ook A-kwaliteit”, zegt Van der Weide. “We besteden veel aandacht aan onze producten en zendingen, maar de laatste stap doen we niet zelf; dat doen de chauffeurs van onze logistiek dienstverleners. De medewerkers van Rabelink zijn voor Altrex dus ook een visitekaartje. In de keuze voor een vervoerder gaat het ons niet alleen om de kosten, maar ook om kwaliteit. Onze producten moeten onbeschadigd bij de klant aankomen, tot die het letterlijk in handen heeft. Niet iedereen kan er zomaar mee op pad, je moet met aluminium kunnen omgaan. Het is materiaal dat heel lang meegaat, maar het is wel gevoelig voor krassen en deuken, het kan snel beschadigen.”

Uitblinken in stevigheid en veiligheid
Dat neemt niet weg dat de aluminium producten van Altrex tegelijkertijd uitblinken in stevigheid en veiligheid, waardoor ze de hele wereld overgaan, van Tokio tot New York. Maar ook dichter bij huis zijn de ‘bruggetjes’ te vinden: onder de daken van de stadions van clubs als PSV en FC Twente en aan het plafond van Ahoy, zodat zanger Guus Meeuwis tijdens zijn concerten daar op 14 meter hoogte een wandeling kon maken langs het publiek op de tweede ring. Bij dergelijke specials levert Altrex maatwerk, mede mogelijk gemaakt doordat het bedrijf in technologisch opzicht vooroploopt.

De lasstraat van Altrex, ’75 meter aan innovatief en technisch vernuft’.

Sinds enkele jaren heeft Altrex in Zwolle namelijk de beschikking over een innovatieve lasstraat, die in 2015 tot meest innovatief van Europa werd bezegeld: ‘75 meter aan innovatief en technisch vernuft, voluit in beweging’, zoals het op de website wordt omschreven. De lijn bestaat uit zes lasrobots die glijden langs vijftien lasplatforms (elk voor een ander product) die aluminium buizen aan elkaar lassen; foutloos en naadloos, tot op de honderdste millimeter. “Die lasstraat heeft ons een grote voorsprong gegeven”, laat Van der Weide weten. “We willen continu beter, veiliger en sterker. En dankzij de lasrobots zijn we niet langer alleen afhankelijk van mensen, maar kunnen we 24/7 draaien, als dat moet.”

Het innovatieve zit bij Altrex niet alleen in het productieproces, maar ook in het ontwerp dat daaraan voorafgaat. Het meest recente – en zeer succesvolle – voorbeeld daarvan is de Safe-Quick® GuardRail: een slimme leuning met aanhangende schoren, die ervoor zorgt dat alle rolsteigers veilig én volgens de laatste wetgeving opgebouwd kunnen worden. De bouwer is altijd rondom beschermd, al voordat het volgende platform betreden wordt. In combinatie met de MiTOWER rolsteiger (de eerste rolsteiger die door één persoon opgebouwd mag worden) stelt Altrex hiermee ook zzp’ers – en daarvan zijn er natuurlijk nogal wat tegenwoordig – in staat om zonder gevaar in de hoogte te werken. De steigerbouwer wordt gedwongen om veilig te werken, want die plaatst boven zijn hoofd eerst de leuning. Pas daarna wordt door een luik het platform betreden, zodat de bouwer continu rondom beschermd is. Op die manier kan ook de kleine zelfstandige in zijn eentje veilig een werkhoogte van 6 of 8 meter bereiken. Het succes van de Safe-Quick is goed nieuws voor zowel Altrex zelf als voor Rabelink als Duitsland-vervoerder, want mede met dank aan dit nieuwe product wint Altrex langzaam maar zeker terrein over de grens. Van der Weide: “De Safe-Quick gaat inderdaad heel goed in Duitsland.”

Innovatie en kwaliteit maken het verschil
Het bewijst eens te meer het gelijk van Altrex, dat innovatie en kwaliteit het verschil kunnen maken, óók op de Duitse markt. “Het is dé manier om ergens binnen te komen: iets bieden wat de concurrentie niet heeft, of ergens beter in zijn”, stelt Lusseveld. Van der Weide: “In Duitsland kwamen we binnen op een bestaande markt. De kwaliteit die wij leveren, maakt dan dat we kansen hebben.” En daarin spelen de partners van Altrex een cruciale rol, stipt de inkoper nog maar eens aan. “We hebben elkaar echt nodig. Onze producten beschadigen snel, daarom willen we ze niet zomaar iedereen in handen geven. Daarom ook hebben we voor verschillende landen verschillende vervoerders. Het zijn allemaal specialisten, die ons én onze producten goed kennen. Als bedrijf past Rabelink bovendien goed bij Altrex: allebei no-nonsense, met beide benen op de grond. We werken hier hard om iedere dag een stukje beter te worden, en die ervaring is er ook met Rabelink. We zijn samen gegroeid en gaan samen verder.”